top of page
חיפוש

לתת או לא לתת פורמולות קלאסיות זאת השאלה (חלק א)

נושא שאני נתקל בוא לא מעט בשיחות עם קולגות הוא לגבי האם הבסיס צריך להיות פורמולה קלאסית ועליה עושים שינויים או לרשום בעצמנו את הפורמולה .

כידוע ברפואה הסינית אנחנו מתחילים את הלימודים בלמידה של הצמחים הבודדים ואח"כ עוברים לפורמולות. למעשה כמטפלים סינים רובנו מאז ועד היום חושבים בעיקר פורמולות.


איזה פורמולה מתאימה לחסר צ'י ודם

מחפשת פורמולה לכאבי ראש

צריך פורמולה לשחרור קור בטאי יאנג


לדעתי האישית די זנחנו את החשיבה על צמח בודד שזה בעצם הבסיס לפורמולה, אבל זה דיון אחר...


גישות שונות

אז מה בעצם עומד בבסיס לגישות לגבי כתיבת פורמולה עצמאית או שימוש בפורמולות קלאסיות כבסיס ? אתן כאן סקירה תמציתית על בסיס הדברים שאני נתקל בהם ושומע משיחות עם קולגות אם לכם יש מה להוסיף, ממש אשמח שרשמו זאת בהערות כאן בבלוג.

גישה אחת אומרת שהפורמולות הקלאסיות (אני לא נכנס למה זה פורמולה קלאסית שזה נושא ומאמר אחר) נכתבו על ידי רופאים At The Top Of The List, יענו רופאים שאנחנו באמת לא נגיע לקרסוליים שלהם, בהבנה של הרפואה הסינית, בניסיון הקליני שלנו וזה שאנחנו בכלל לא סינים שגדלו לתוך העולם הזה (עוד נושא למאמר נוסף...).

לכן אנחנו יכולים לסמוך על אותם פורמולות שנכתבו על ידם ובאמת עם כל הכבוד לכמה שאנחנו תותחים לבוא ולהגיד שאני יכול לתת מרשם טוב יותר מ ג'אנג ג'ונג ג'ינג או סון סי מיאו יש בזה מין היומרנות.

בנוסף אותם פורמולות מכילות שילובים כל כך מדויקים, שכל שינוי הכי קטן בעצם פוגע בהרמוניה המושלמת של הפורמולה, במקרה הטוב הפורמולה לא תעבוד מספיק טוב, במקרה הרע היא תזיק למטופל.


מנגד ישנם גישות שאומרות, שאותם פורמולות נכתבו בתקופות כל כך עתיקות.

כאשר סוגי המחלות, הסביבה בה אנשים חיו, התרבות, איכות הצמחים וכו' כל כך שונים ממה שקורה היום שאותם פורמולות כמה טובות שלא יהיו פשוט אינם מתאימות לעולם המערבי בו אנחנו חיים (וחלקם גם לחך המערבי...).

בנוסף כיום הידע שלנו הרבה יותר מעמיק, כאשר במהלך הזמן התפתחו תאוריות סיניות חדשות ונכנסו כלים מדעיים שדרכם אנחנו יכולים להבין טוב יותר ולבחון בצורה טובה יותר ממה שהיה פעם, זה שאותם פורמולות נכתבו לפני אלפי שנים לא אומר שהם נכונות, לכן אין צורך להידבק באותם רופאים או פורמולות ויש לתת צמחים על הבסיס המודרני יותר, עם הבנה של חומרים פעילים או תאוריות סיניות מאוחרות יותר המתאימות לזמננו.


מה היא פורמולה

לפני שאתן את גישתי לנושא האם צריך לדבוק ולהשתמש רק בפורמולות קלאסיות או להרכיב מרשם באופן אישי אני רוצה לפתוח סוגריים לשאלה מקדימה מה היא בכלל פורמולה ?


ממה שאני נתקל בעיקר בשיחות עם מטפלים שהחשיבה העיקרית על פורמולה היא פעילות, מה הכוונה ?


לרוב אנחנו נחפש פורמולה לפי איזה פעילות מסוימת שאותה אנחנו רוצים ליצור או להשפיע על המטופל שלנו,

זה יכול להיות השפעה על חוסר איזון פנימי כמו: פורמולה לחסר דם, פורמולה לקור ב sp, פורמולה לחום בקיבה וכו'...

זה יכול להיות פורמולה שבאה לטפל בתסמין או בעיה, פורמולה להתקררות, פורמולה לאבנים בכליות או כיס מרה, פורמולה לאליקובקטור פילורי וכו'.


וכאן אני חושב לעניות דעתי נובע אולי חוסר הבהירות שלנו לגבי הפורמולה

הדבר המרכזי בפורמולה זה לא מה היא עושה, אלא איך היא עושה !

פורמולה היא בעצם אוסף של צמחים בודדים, אם כבר במקום לחפש פורמולה על בסיס פעילות, הינו צריכים לחפש צמחים בודדים ואותם לצרף לפורמולה או לחפש פורמולה קלאסית שמכילה אותם צמחים (שגם זה לא מדויק כי צמח בודד הוא שיקוף של אוסף של איכויות ולא הצמח עצמו אבל גם זה נושא למאמר אחר...)

הרעיון שעומד מאחורי הפורמולה הוא האסטרטגיה כיצד אני בעזרת הצמחים הבודדים משפיע על הגוף בצורה כזאת שבסופו של דבר המחלה תוכל להשתחרר מהגוף, שהצ'י יבנה, שהדם יתמלא או שהאבן תצא. .

פורמולה היא כמו יציאה למלחמה איך אני מסדר את החיילים שלי ומשתמש בכוח שיש לי (צמחים) כדי שיחד ההשפעה שלהם תהיה הרבה יותר אפקטיבית מאשר בשימוש בצמח בודד.


לכן כאשר אני בוחר פורמולה אני צריך לבחור את האסטרטגיה שאותה אני רוצה לבצע ולא את התסמין או החוסר איזון בו אני רוצה לטפל


בחלק הבא אסביר את הגישה שלי וכיצד אני רושם פורמולות, קלאסיות או לא ? ניפגש בחלק הבא

104 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page