top of page
חיפוש

כיצד הצמחים משפיעים על הערוצים

אחד הפרמטרים שאנחנו מכירים מעולם הצמחים לצד הטעם והטמפרטורה המופיעים לנו בספרים הוא הערוץ אליו הצמח נכנס.


את הערוצים אנחנו לרוב מקשרים יותר לעולם הדיקור כאשר אנחנו דוקרים את הנקודות לאורך המסלול ומשפיעים על זרימתו.




נשאלת השאלה כיצד הצמח משפיע על הערוץ שאליו הוא נכנס, כאשר הצמחים נכנסים ברוב המקרים דרך הפה ואינם באים במגע ישיר עם הערוץ ?


בנוסף כיצד הגיעו למסקנה שהצמח משפיע על ערוץ או כמה ערוצים ?

האם זה ידע חדש שהתגלה בעולם או שהוא מבוסס על הבנות קדומות יותר ?


במאמר אשתדל להסביר את הרעיון העומד מאחורי החיבור בין הצמח לערוצים בצורה ברורה ומוחשית.

אין המטרה במאמר לתת רקע היסטורי או תאורטי אלא לתת הבנה קלינית שתעזור לנו לבחור את המרשם או הצמח הנכונים עבור המטופלים שלנו.


 

נעים להכיר ZHANG YUANSU


המטפל הראשון שהתחיל לקשר בין הצמח לערוצים היה ג'אנג יאנסו, ג'אנג חי בראשית שושלת ג'ין (1249) והיה אחד מהמטפלים הראשוניים והחשובים של התקופה.


השפעתו על הרפואה הסינית בתקופה זאת הייתה עצומה והשפיע רבות על מטפלים חשובים אחריו כמו LI DONG YUAN מיסד אסכולת הטיפול בטחול ובקיבה (PI WEI LUN).


אך נשאלת השאלה האם ג'אנג המציא שיטה חדשה שלא הייתה קיימת ?


האם הבנה שלו היא תגלית חדשה שלא הייתה קיימת עד זמנו ובעצם משנה את ההסתכלות על הטיפול בצמחי מרפא עד זמנו ?


האם הוא הגיע לאותם רעיונות מתוך עליה רוחנית או איזה אהרה שנחתה עליו בזמן תרגול מדיטציה ?


כדי לענות על השאלות האלו אנחנו צריכים להבין כיצד עד תקופתו עוד מימי הקיסר הצהוב והחקלאי השמימי הבינו כיצד אותם צמחים או פורמולות ישפיעו על המטופל.


 

טעם וטמפרטורה QI&WEI


כאשר אנחנו נכנסים לעולם הצמחים אנחנו צריכים להבין כיצד אבותינו לרפואה הסינית ראו את הפעילות של הצמחים.

כאנשים שחיו בזמנים עברו, חסרי טכנולוגיה ואמצעים מיקרוסקופים מצד אחד ומצד שני חיים בסביבה טבעית, ההבנה כיצד חוקיות העולם פועלת נבעה מתוך התבוננות בשינויים המתרחשים בטבע, שינויים המתרחשים באדם וההשפעה ההדדית בין שניהם.


לפי תהליכים אלו הם יצרו תאוריה המבוססת על התבוננות והסקת מסקנות. דרך התאוריות הללו ניתן להבין תהליכים ביקום, בטבע ובאדם ובהקשר הרפואי מה הגורם למחלה וכיצד להחזיר לאיזון את מה שהפר את אותם חוקים.



אותם חוקים מוכרים לנו כ YIN&YANG, חמשת הפאזות, טריאגרמות, אקסוגרמות וכו'.

כל אותם חוקים הם למעשה ביטוי של תנועת הצ'י אם בגופינו ואם בסביבה שאנו חיים בה, וההשפעה ההדדית בין כל הרבדים של החיים.

לכן גם ההבנה כיצד הצמחים משפיעים על גופינו לפי הרפואה הסינית מבוססת על אותם איכויות הקימות בצמח וכיצד הם מעוררים ומשפיעים על תנועת הצ'י בגופינו.


אותם איכויות ניתן לחלק לכמה רבדים שמשתקפים בצמח:

טעם וטמפרטורה

עכירות וצלילות

קלילות וכבדות

כל אחת מאותם איכויות מגרה ומשפיעה על תנועת הצ'י בגוף, כאשר הצמח מכיל בתוכו את כל אותם איכויות אשר ביחד ישפיעו על הגוף באופן מסוים.


הטעם החריף יגרום לצ'י שלנו להתרחב ולנוע לקצוות

הטמפרטורה הקרה תגרום לצ'י שלנו להתנקז כלפי מטה

צמח בעל עכירות יגרום לצ'י שלנו לנוע בצורה אגרסיבית יותר

צמח בעל צלילות יגרום להשפעה יותר מתונה והרמונית

צמח בעל איכות קלילה יצוף יותר לחלקים העליונים או חיצוניים

צמח בעל איכות כבדה ינוע כלפי מטה

כבר ברגע זה אנחנו יכולים להתחיל לנתח את הצמח שחשבנו להשתמש בפורמולה או להסתכל על הפורמולה ולראות אילו איכויות קיימות בה.

כיצד צמח בעל איכות חריפה, חמה, עם קלילות וצלילות ישפיע על הצ'י בשונה מצמח מר, קר, עכור, וכבד ?

ומה קורה אם הצמח חמוץ, חם, עכור וקליל ? כיצד הוא ישפיע על הצ'י ?


 

תאוריית הערוצים

הערוצים משקפים חלוקה של הגוף לאזורים וכיצד לכל אזור יש השפעה על אזור אחר, אם דרך מסלול הערוץ או דרך מפגשים עם ערוצים אחרים לאורך כל הדרך.

לכן אם רגע נדמיין את הערוץ כאזור רחב וגדול למשל אזור השכמות והצוואר אנחנו נקרא לו TAI YANG, כאשר הערוצים העיקריים שעוברים בו הם אותם ערוצים וכל מה שישפיע על אותו אזור בעצם קשור לאותו ערוץ בשם TAI YANG.

יחד עם זאת חשוב לזכור שהערוצים נעים בכל הגוף וכאשר אנחנו מדברים על ערוץ ה TAI YANG אנחנו מדברים על אזור הרגליים, גב ראש, שכמות וידיים.

לכן שאנחנו קוראים על צמח שנכנס לשכבת ה TAI YANG אנחנו צריכים לשאול את עצמנו איפה לאורך הערוץ הצמח או הפורמולה ישפיעו, האם על הראש או הגב או בכלל על האיבר שנקשר איתם ?


 


בחזרה ל ZHANG YUANSU


לאחר שהרחבנו על השפעת הצמח על תנועת הצ'י בגוף, אנחנו יכולים לחזור ולהבין את דבריו של ג'אנג שהם הינם מנותקים או סותרים או המצאה חדשה שהתגלתה לו אלא הם המשך ישיר של אותה חשיבה כיצד הצמח ישפיע על תנועת הצ'י, לכן לפי האיכויות שהצמח מעורר את הצ'י שלנו לנוע, כך השפעתו על אזורים מסוימים בגוף תהיה חזקה יותר ומשמעותית יותר.


BAI ZHI - Angelica dahurica

אם נסתכל על המאפיינים של הצמח BAI ZHI נוכל להבין על איזה אזור הוא משפיע ומה הקשר שלו לערוץ



לפי בנסקי הצמח נכנס לערוצי הקיבה, הטחול והריאות (yang ming tai yin)

במידה ואנחנו רק מסתכלים על הערוצים ללא הקשר של שאר הפרמטרים שהזכרנו מקודם יהיה לנו קשה לדעת היכן על אותם ערוצים הצמח יוכל להשפיע.


האם הוא ישפיע על בעיות בקרסול איפה שערוץ הקיבה עובר ? האם הוא ישפיע על בעיות כמו הרניה איפה שערוץ הטחול עובר ? האם הוא ישפיע על בעיות בפרק כף היד או המרפק איפה שערוץ הריאות עובר ?


אם נוסיף את שאר הנתונים נקבל תמונה ברורה יותר שתעזור לנו קלינית להבין מתי להשתמש בצמח.

טעם – חריף ארומטי

טמפרטורה - חמה  

איכות קלילה

בעל עכירות

הטעם החריף הוא טעם יאנגי אשר גורם לצ'י להתפזר ולנוע כלפי חוץ, הטמפרטורה החמה היא יאנגית הגורמת לצ'י להתרחב ולעלות, האיכות הקלילה מאפשר ציפה והרמה של הצ'י והיא גם בעלת אופי יאנגי, המרקם העכור גורמת להשפעה חזקה ומוחשית יותר על הגוף.

אז ניתן להגיד שהגירוי שהצמח יעורר בגוף הוא בעל אופי יאנגי, מרומם ופועל על החלקים היותר עליונים של הגוף, מערכת הנשימה העליונה ובית החזה.

ולכן אנחנו יכולים במפת הערוצים להבין שההשפעה על אותם ערוצים תהיה בחלקים היותר עליונים שלהם, הפנים והחזה, היכן שנקודות כמו ST 1- 8 LU 1 SP 17-20 ולא על אזורים אחרים לאורך הערוץ.

התרומה שג'אנג הוסיף לעולם הצמחים באה למקד אותנו ולעזור לנו להבין את הצמח לפי אזורי השפעה.

בעצם ג'אנג בה לעשות לנו חיים יותר קלים ובמקום שאנחנו נשבור את הראש על מה הצמח ישפיע נוכל להבין דרך החיבור לערוץ האם הצמח יהיה רלוונטי למקרה שלנו.

אבל אם רק נתייחס להשפעת הצמח על הערוץ מבלי להכיר לעומק את אותם איכויות שהזכרנו שהם הבסיס לרפואת הצמחים הסינים לא רק שההבנה שלנו תהיה מצומצמת, נוכל גם בטעות לשגות ולחשוב שהפורמולה תשפיע בצורה מסוימת כאשר בפועל ההשפעה תהיה שונה ממה שרצינו.

נסיים במילים של ג'אנג הממחישות בצורה ברורה ויפה את מה שנאמר עד כה:

"הדרך המתאימה לשימוש בצמחי מרפא בהתאם לתסמינים והתמונה הקלינית של המטופל, דורשת שימוש בצמחים לפי האיכויות של הטעם והטמפרטורה הנכונים, היין והיאנג (קלילות וכבדות) הצלילות והעכירות."

 

סיכום וכמה מילים על הקורס שלי

במאמר ראינו כיצד להשתמש בצורה נכונה ומוחשית בחיבור בין הצמח לערוץ, ראינו שההחלטה על השיוך בין הצמח לערוץ נובעת מאותם איכויות טבעיות הקיימות בצמח שהוגדרו כבר בספרו של הקיסר הצהוב (nei jing) והם הבסיס להבנת צמחי המרפא ברפואה הסינית.

ללא ההבנה הבסיסית הזאת לא נוכל להבין בצורה ברורה ומוחשית את פעילות הצמח או הפורמולה והשיוך לערוץ ולהתאים בצורה נכונה את הפורמולה למטופל.

בקורס המקיף שלי, הטיפול הקלאסי בצמחי מרפא – יסודות להצלחה קלינית, אני עובר על כל איכות ואיכות, על כל טעם בצורה מפורטת ברורה וקלינית עם שלל דוגמאות של צמחים ופורמולת לצד תיאורי מקרה מהקליניקה.

אני מזמין אתכם להצטרף אלי במסע המופלא של רפואת הצמחים הסינים

למעבר לדף הקורס ופרטים נוספים לחצו על הכפתור



98 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page